Translate

събота, 29 юни 2013 г.

В момент, когато мислите за себе си, кой сте всъщност – този, който мисли, или този, за когото мислите?


Обикновенно в момент на дълбоко съсредоточение, мислим за себе си като за човек във второ лице, понякога дори и трето. Повечето хора се страхуват от това да се изправят ясно пред себе си и да заявят ясно и гласно мнението си за себе си. Страховете ни понякога са свързани с личностното мнение на даден човек за нас, или с нашето собствено. Мислим за себе си с пренебрежение в повечето случаи, мислим за себе си дори като за чужд човек, но там вече критериите  са много по-високи.
Лесно е да дадеш оценка за човек, който съвсем бегло познаваш, малко по-трудно – за човек който ти е познат до „болка“ , но най-трудна като задача се явява самооценката.
Обикновено ние мислим за себе си като за Аз-образ:
Аз-образът условно може да бъде разделен на две: личен и социален. И двата могат да бъдат допълнително разделени на по две - реален и идеален. Така се получават съответно: идеален личен Аз-образ (какъв иска да бъде индивида), реален личен Аз-образ (какъв е индивида според собствените му представи), идеален социален Аз-образ (как индивидът би искал да бъде възприеман от околните) и реален социален Аз-образ (представите на индивида за начина, по който другите го възприемат).
В основата на учението на Зигмунд  Фройд стои възгледът, че човешкото поведение произтича от антагонизъм между различните части на личността. Той разделя човешката психика на три части (инстанции) - То, Аз и Свръх Аз. Графично моделът може да бъде представен като вертикал, в чиято най-долна част се намира То - биологичните импулси на организма, които не могат да бъдат контролирани от индивида, например либидото. В най-горната част на вертикалната се намира Свръх Аз-ът (аналог на съвестта), който се влияе от родители, приятели, общество, църква, партии и т.н. и също не подлежи на контрол от страна на индивида. По този начин Аз-ът заема място по средата на вертикалата, като поема натиск отдолу (То) и отгоре (Свръх Аз). Аз-ът е единствената инстанция на психиката, той е критичният разум. Според Фройд 90% от решенията на човек са несъзнателно мотивирани и едва 10% са "видими".
Има един универсален въпрос, който занимава умовете на всички хора, от пеленачета до старци, от началото на човешкия род до наши дни. Това е въпрос, до който опира всеки от нас, но никой не е успял да намери отговора: „Кой съм аз?”. От време на време някой велик мислител или философ, който решава,  че е намерил решението, но веднага един, двама, трима други му доказват, че решението не е пълно, че нещо не е обяснено.
Това е така, защото отговорът на въпроса се крие в наи-дълбоките и потайни кътчета на човешкото съзнание. Личността на всеки се развива в ралични насоки в зависимост от житейския опит. В продължение на един човешки живот мислите, преживяванията и емоциите оставят трайни следи в съзнанието и подсъзнанито, като формират един сложен и практически неизмерим „аз” , който е загадка и за самите нас. В повечето случаи си мислим, че се познаваме, че контролираме телата, мислите и дори чувствата си, но всеки от нас зане, понякога дълбоко в себе си, че не познава своята собствена същност.
 В действителност азът, като съвкупност от преживявания, мисли и чувства, контролира на практика целия ни живот. Преди да направим нещо, например да си купим вестник, ние си мислим : „Колко пари ми остнаха след киното?; Дали вместо това да не гледам новините?; Защо пък да не реша кръстословицата?” След тези или  други подобни мисли ние решаваме какво да правим. В друг случай може да действаме, водени само от емоциите си, импулсивно. Може би с е питате: „Къде е аза, какво общо има той?” . Той стои зад всяко наше действие, мисъл или емоция. Емоциите се оформят под влияние на предишни емоции. Мислите – под влияние на предишна мисъл. Азът ни управлява и това е факт.
 Кой съм аз? Случвало ли ви се е да си зададете този въпрос? На практика още с раждането си всеки получава привилегията да притежава свой собствен живот. Първите ни глътки въздух, първите ни стъпки, първите ни думи, с всяко едно от тези и много други ние все повече се отделяме, като независими личности, със свой собствени виждания, ценности и морал.

Няма коментари:

Публикуване на коментар